Τι είναι ένα Canonical URL και ποιος ο ρόλος του στο SEO

Η φράση “canonical tag” εμφανίζεται συχνά σε συζητήσεις γύρω από το SEO και πιθανότατα περισσότερο μεταξύ cross-functional ομάδων όπως engineering, analytics ή MarTech.

Όπως γίνεται εύκολα αντιληπτό, η λέξη “canonical” δεν δίνει εύκολα να καταλάβει σε κάποιον τι μπορεί να σημαίνει, πώς συνδυάζεται με ένα URL και γενικότερα που χρησιμοποιείται.

Αυτό το άρθρο όμως έρχεται να δώσει απάντησεις σε ερωτήματα όπως:

  • Τι είναι ένα Canonical URL;
  • Πώς μοιάζουν;
  • Που χρησιμεύουν στο SEO;

Ξεκινάμε;

Τι είναι ένα Canonical URL

Αρχικά, πριν καν ορίσουμε τι είναι ένα Canonical Tag, αν υπάρχει μια πληροφορία που πρέπει να κρατήσεις στο τέλος του άρθρου αυτή είναι το εξής: τα Canonical tags δεν δίνουν κατευθύνσεις/οδηγίες στην Google όπως για παράδειγμα κάνουν τα Robots.txt.

Αυτό σημαίνει ότι η Google λαμβάνει υπόψη τα Canonical tags, αλλά στο τέλος της ημέρας, εξετάζει πολλά άλλα signals πριν αποφασίσει τι θα κάνει.

Τώρα που έχουμε αναφερθεί στο “χρυσό κανόνα”, ας πάμε να δούμε τον ορισμό.

Το Canonical tag πρωτοεμφανίστηκε το 2009 ως ένα HTML tag που βρισκόταν στο source code με στόχο να λένε στις μηχανές αναζήτησης ποια URL διεύθυνση είναι η master version μιας σελίδας. Αυτό μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να ενημερωθεί η Google ποια παραλλαγή σελίδες πρέπει να κάνει index για τους χρήστες.

Ένα Canonical tag συνεχίζει να αποτελεί ένα HTML tag, αλλά το “canonical” πλέον είναι διαφορετικό και δρα επίσης με διαφορετικό τρόπο.

Υπάρχουν δύο απλοί τρόποι για να ορίσεις τα Canonical variations: τα user-declared canonicals και τα Google-declared canonicals.

  • User-declared canonical: Το canonical που καθορίζεται στο canonical tag από έναν χρήστη.
  • Google-declared canonical: Το URL που η Google επιλέγει ως το κύριο canonical.

Αν έχεις πρόσβαση στο Google Search Console μπορείς μέσα από το URL Inspection Tool να δεις και τους δύο τύπους canonical.

Σε έναν ιδανικό κόσμο οι δύο αυτοί τύποι ματσάρουν – αλλά τι συμβαίνει αν δεν το κάνουν;

Θα αναφερθούμε σε αυτό στη συνέχεια.

Πηγή: Google Search Console Inspect URL & www.grow-digital.gr.

Πώς η Google επιλέγει ένα Canonical URL

Όταν η Google κάνει crawl/index ένα site ελέγχει το κύριο περιεχόμενο της σελίδας.

Σε αυτό το crawl πιθανότατα θα ανακαλύψει παρόμοιες σελίδες και στη συνέχεια η Google θα επιλέξει τη σελίδα που πιστεύει ότι είναι η πιο αντιπροσωπευτική του περιεχομένου που η σελίδα προσπαθεί να μεταφέρει στους χρήστες και έτσι θα την επιλέξει ως την “canonical”, δηλαδή την κύρια σελίδα.

Όπως αναφέραμε παραπάνω, ένα canonical tag δεν δίνει οδηγίες στην Google για το τι να κάνει ή τι να διαβάσει, όπως γίνεται για παράδειγμα μέσα από το robots.txt. Η Google λαμβάνει υπόψη και άλλα signals.

Τα Internal links και τα External links είναι μόνο μερικοί από τους πρόσθετους παράγοντες που εξετάζει η Google πέρα από τα canonical tags.

Προσοχή: Εάν κάνεις internal linking μεταξύ σελίδων με query parameters όπως /?your_parameter=xyz, υπάρχει μεγάλη πιθανότητα η Google να αγνοήσει το canonical meta tag και να επιλέξει μια URL διεύθυνση με query parameter ως canonical.

Αξίζει επίσης να σημειώσουμε ότι η Google κάνει crawl το RSS αρκετά επιθετικά, επομένως βεβαιώσου ότι τα canonicals που έχεις δηλώσει ματσάρουν τα URLs στο RSS feed σου.

Εάν προσθέσεις URLs στο RSS feed σου με παραμέτρους όπως /?source=feed για να παρακολουθείς την επισκεψιμότητα στο site σου από τους RSS subscribers, υπάρχει μια πιθανότητα η Google να επιλέξει ένα canonical με το query string /?source=feed, παρόλο που είναι ένα tracking parameter – και η Google το γνωρίζει αυτό.

Μπορείς να χρησιμοποιήσεις URL shortening εργαλεία για τα URLs σου στο RSS feed ώστε να μπορείς να παρακολουθείς τα κλικς σε αυτά ή να χρησιμοποιείς RSS υπηρεσίες όπως το FeedPress.

Η Google κάνει από μόνη της επίσης επιλογές για χάρη της εμπειρίας χρήστη.

Εάν διαθέτεις desktop version του site σου, η Google μπορεί να εμφανίσει τη mobile version σε έναν χρήστη ή mobile συσκευή.

Πώς τα Canonical Tags επηρεάζουν το SEO

Τα canonical tags είναι απαραίτητα για sites κυρίως με μεγάλο αριθμό σελίδων, όπως αυτά που δραστηριοποιούνται στο ecommerce.

Και αυτό γίνεται για τους εξής λόγους:

1. Εσύ επιλέγεις το Canonical Tag

Το canonical tag είναι μια ευκαιρία για να προτείνεις στην Google την καλύτερη έκδοση μιας σελίδας που θέλεις να παρέχεις στους χρήστες.

2. Duplicate Content:

Το duplicate content μπορεί να φαίνεται απλό αλλά στην ουσία του δεν είναι, ενώ είναι ένας παράγοντας που μπορεί να επηρεάσει αρνητικά το SEO.

Επομένως, μπορεί να σκέφτεσαι, “Δεν έχω duplicated σελίδες,”, αλλά προτού το πεις αυτό, ας ρίξουμε μια γρήγορη ματιά σε αυτό μπορεί να οριστεί ως “duplicate” μέσω του Google Central Documentation.

Το duplicate content μπορεί να μεταφραστεί ως οι σελίδες που έχουν το ίδιο κύριο περιεχόμενο στην ίδια γλώσσα. Ας υποθέσουμε ότι χρησιμοποιείς διαφορετικές σελίδες για να υποστηρίξεις mobile σελίδες (amp, m. version κλπ) και τα dynamic URLs που χρησιμεύουν σε πράγματα όπως parameters ή sessions IDs (όπως συμβαίνει συνήθως στα φίλτρα των eshops ή στο pagination των σελίδων).

Σε αυτήν την περίπτωση, το site δημιουργεί διαδρομές (paths) σε πολλαπλούς φακέλους, ειδικά αν έχεις 2 version του site σε HTTP και HTTPS και το site έχει duplicate content.

Από αυτά τα σύντομα παραδείγματα μπορούμε να καταλάβουμε τη σημασία των canonicals!

3. Η Google χρησιμοποιεί τα Canonicals ως πηγή πληροφορίας

Η Google αξιοποιεί τα canonicals για να καθορίσει το περιεχόμενο και την ποιότητα μιας σελίδας.

Το canonical γίνεται crawled πιο συχνά από τις non-canonical σελίδες.

4. Μπορεί να βοηθήσει στο crawl budget

Πιθανότατα να έχεις ακούσει τον όρο ‘crawl budget’, σε περίπτωση όμως που το ακούς για πρώτη φορά σου προτείνουμε να διαβάσεις το άρθρο μας Τι είναι το Crawl Budget στο SEO για να μάθεις περισσότερα.

Όταν εφαρμοστούν σωστά, τα canonicals μπορούν να βοηθήσουν στην εξοικονόμιση του crawl budget, καθώς η Google θα κάνει crawl τα canonicals των σελίδων πολύ πιο συχνά από ότι τα non-canonicals.

5. Link signals consolidation

Τα canonicals καθοδηγούν τις μηχανές αναζήτησης να λαμβάνουν διάφορες πληροφορίες για πολλές παρόμοιες σελίδες και αυτές να τις ενοποιούν σε μια ενιαία διεύθυνση URL, αυξάνοντας την αξία της.

6. Content syndication

Αν έχεις ένα site που διανέμει το περιεχόμενό του σε publishers, ή αν αξιοποιείται γενικά από publishing sites, θέλεις να βεβαιωθείς ότι η δική σου version θα είναι αυτή που θα εμφανίζεται στα αποτελέσματα αναζήτησης.

Πώς να υλοποιήσεις ένα canonical URL

Τώρα που εξετάσαμε το τι είναι και που χρησιμεύουν τα canonicals, ας μιλήσουμε λίγο περισσότερο για το πώς να εφαρμόσεις ένα canononical tag στο site σου.

Οι σελίδες μπορούν (και πρέπει) να έχουν self-referencing canonicals όταν αποτελούν την καλύτερη εκδοχή της σελίδας με στόχο την ενοποίηση στοιχείων όπως metric tracking, HTTPS versions, mobile experience και άλλα.

Αν δεν μπορείς να επεξεργαστείς την HTML απευθείας μέσα από το CMS, θα χρειαστείς τη βοήθεια ενός developer ή engineer με πρόσβαση στον κώδικα.

Ένα canonical tag είναι μια γραμμή κώδικα που προσθέτεις στο <head> μιας σελίδας και μπορεί να μοιάζει κάπως έτσι.

Πηγή: www.performance-marketing.gr

QnA’s

Μπορώ να χρησιμοποιήσω canonicals για διαφορετικά domains; Ναι, μπορεις. Για παράδειγμα, αν έχεις 3-4 διαφορετικά sites που δημοσιεύουν παρόμοιο περιεχόμενο, χρησιμοποιώντας ένα canonical tag θα σε βοηθήσει να συγκεντρώσεις όλη τη δύναμη σε μια συγκεκριμένη version που θα επιλέξεις.

Να χρησιμοποιήσω Canonical Tag ή No-Index Tag; Αρχικά, το no-index tag είναι directive – δηλαδή λέει στην Google να μην κάνει index μια σελίδα. Τα Canonical Tags δεν είναι directives, ενώ αποτελούν μια καλύ λύση για αυτούς που θέλουν να ενοποιήσουν όλα τα URLs και τα σχετικά signals σε ένα και μόνο URL. Η απάντηση στην ερώτηση είναι ‘εξαρτάται’. Σου προτείνουμε να παρακολουθήσεις ένα βίντεο του John Mueller της Google για το πότε μπορείς να χρησιμοποιείς canonical ή no-index όπου και εμβαθύνει αρκετά στις λεπτομέρειες.

Τι θα γίνει εάν η Google δεν λάβει υπόψη το επιλεγμένο canonical; Όπως αναφέρθηκε παραπάνω, υπάρχουν φορές που η Google ενδέχεται να μη σέβεται το canonical που έχεις επιλέξει, ενώ μπορείς να προβάλεις αυτή την πληροφορία μέσα από το URL Inspection Tool στο Google Search Console. Μπορεί να υπάρχουν διάφοροι λόγοι για τους οποίους η Google δεν ακολουθεί το canonical που έχει επιλέξει ο χρήστης. Είναι πιθανό το tag να μην έχει εφαρμοστεί σωστά, τα site signals να έρχονται σε αντίθεση με τα επιλεγμένα canonicals ή να υπάρχουν άλλου είδους τεχνικά προβλήματα. Σίγουρα, θα χρειαστεί μια ανάλυση για να εντοπίσεις τις αιτίες.

PM. GR Team
PM. GR Teamhttp://www.performance-marketing.gr
Το Performance-Marketing.gr είναι το πρώτο Ελληνικό site με περιεχόμενο γύρω από το performance marketing. Τεχνικές, hacks, νέα, tips και how-to guides...που δουλεύουν!

More from author

Related posts

Latest posts

SEO: Πότε πρέπει να μπλοκάρεις τα AI Bots και πότε όχι

Τον Αύγουστο του 2023, το OpenAI αποκάλυψε τον web crawler του, το GPTBot, και, με αυτόν τον τρόπο, επέτρεψε στους website owners να αποκλείσουν...

Πώς να κάνεις set up το Scroll Depth Tracking στα GA4

Εάν είσαι εξοικειωμένος με το Google Analytics 4 (GA4), πιθανότατα γνωρίζεις ήδη ότι έχει ενσωματωμένο scroll tracking από προεπιλογή. Και φυσικά, μπορεί να αναρωτιέσαι: γιατί...

Ο ανανεωμένος Chrome Canary και τα νέα features για Technical SEO

Κάθε μέρα που ξημερώνει στον κόσμο του web φέρνει και κάτι καινούριο. Παράλληλα, η ανάπτυξη που παρατηρείται στην τεχνολογία των mobile συσκευών και των...

SEO: Πότε πρέπει να μπλοκάρεις τα AI Bots και πότε όχι

Τον Αύγουστο του 2023, το OpenAI αποκάλυψε τον web crawler του, το GPTBot, και, με αυτόν τον τρόπο, επέτρεψε στους website owners να αποκλείσουν...

Πώς να κάνεις set up το Scroll Depth Tracking στα GA4

Εάν είσαι εξοικειωμένος με το Google Analytics 4 (GA4), πιθανότατα γνωρίζεις ήδη ότι έχει ενσωματωμένο scroll tracking από προεπιλογή. Και φυσικά, μπορεί να αναρωτιέσαι: γιατί...

Ο ανανεωμένος Chrome Canary και τα νέα features για Technical SEO

Κάθε μέρα που ξημερώνει στον κόσμο του web φέρνει και κάτι καινούριο. Παράλληλα, η ανάπτυξη που παρατηρείται στην τεχνολογία των mobile συσκευών και των...

Θες να μαθαίνεις πρώτος νέα μας;

Ξέρεις τι να κάνεις! Θα μαθαίνεις νέα μας μόνο κάθε Κυριακή, επομένως...push the button!