Πώς να κάνεις digital marketing χωρίς cookies

Apple iOS 14, iOS 15, Privacy, Cookie-less world, First-Party Data.

Το digital marketing αλλάζει, αυτό είναι ένα γεγονός στο οποίο έχουμε αναφερθεί αναλυτικά ανά διαστήματα. Ενδεικτικά:

Πώς οι email marketers θα αντιμετωπίσουν τις αλλαγές του iOS 15

Πώς το πρόσφατο release του iOS 15 επηρεάζει το email marketing

Η Google παρατείνει το μπλοκάρισμα των 3rd-Party Cookies Μέχρι το 2023

4 τρόποι για συλλογή First-Party Data σε έναν κόσμο χωρίς cookies

Για πολλά πολλά χρόνια, το digital marketing βασιζόταν πάνω στην τεχνολογία των cookies για να αναπτυχθεί και να εξελιχθεί.

Αυτό όμως αλλάζει.

Το Mozilla Firefox και το Apple Safari ήδη μπλοκάρουν third-party cookies, ενώ πρόσφατα η Google ανακοίνωσε ότι δεν θα υποστηρίζει cookies στα ad networks και στον Chrome browser.

Τι σημαίνει αυτό για όσους επενδύουν ή ασχολούνται με το performance και το digital marketing;

Που θα βασίζονται οι ομάδες και οι επαγγελματίες σε έναν κόσμο όπου ουσιαστικά δεν θα έχουν ακριβές reporting εργαλεία που να τους αποκαλύπτουν τι πάει καλά και τι όχι;

Γιατί το τέλος των third-party cookies πρέπει να μας απασχολεί

Κάθε φορά που χρησιμοποιείς το web, ειδικά σε browsers όπως το Chrome, οι ενέργειές σου παρακολουθούνται μέσω των cookies.

Αυτά τα cookies μπορούν να βοηθήσουν τους digital marketers να κατανοήσουν τις συμπεριφορές των χρηστών και την απόδοση των διαφημίσεων. Ωστόσο, τα cookies θεωρούνται από πολλούς ότι αποτελούν παραβίαση των προσωπικών δεδομένων και του απορρήτου.

Αποκλείοντας τα cookies, οι χρήστες μπορούν να θωρακίσουν το απόρρητο και τα στοιχεία που αφορούν την περιήγησή τους στο web. Browsers όπως τα Safari, Firefox και Brave έχουν ήδη ξεκινήσει να το εφαρμόζουν.

Η Google θα ξεκινήσει επίσης τη σταδιακή κατάργηση των third-party cookies για να ενισχύσει το user privacy και να προωθήσει τον Chrome, αλλά και τον εαυτό της ως μια ασφαλή λύση πλοήγησης και αναζήτησης.

Αυτό φυσικά αποτελεί μια σημαντική αλλαγή για το οικοσύστημα του digital marketing, το οποίο βασίζεται – και βασιζόταν εδώ και χρόνια – εξ ολοκλήρου πάνω στα cookies.

Για παράδειγμα, όταν δημιουργείς μια καμπάνια, χρειάζεσαι δεδομένα από τους χρήστες για να προσαρμόσεις τα copies και τη στόχευση. Το cookie-less marketing σημαίνει ότι οι marketers θα πρέπει να βασίζονται περισσότερο σε first-party data, παρά σε third-party cookies.

Τώρα, η Google εγκαινιάζει το “The Privacy Sandbox” ως απάντηση σε ένα μέλλον χωρίς cookies. Εδώ, τα δεδομένα θα αποθηκεύονται ανώνυμα για να σχηματίσουν μια βάση όπου οι εταιρείες θα μπορούν να λαμβάνουν δεδομένα πελατών χωρίς την παρέμβαση των cookies.

Το ερώτημα που γεννιέται είναι: Υπάρχουν τρόποι ώστε να εφαρμοστούν αποτελεσματικά digital marketing στρατηγικές χωρίς τη χρήση third-party cookies;

Και η απάντηση έχει ήδη δοθεί: Ναι! Και παρακάτω θα δούμε το πώς!

Τι προτείνουν οι experts για αποτελεσματικό marketing σε έναν cookie-less κόσμο

Ο μεγαλύτερος φόβος του digital marketing community είναι ότι η απόδοση και η δυνατότητα μέτρησης των digital marketing καμπανιών θα μειωθούν δραστικά.

Ωστόσο, υπάρχουν διάφοροι τρόποι ώστε να μειωθεί η επιρροή όλων αυτών των αλλαγών γύρω από τα third-party cookies και να καταφέρουν οι marketers να διατηρήσουν στο μέγιστο εφικτό βαθμό την αποτελεσματικότητα των προσπαθειών τους.

Το Google Analytics 4 είναι το μέλλον

Το GA4 ή αλλιώς Google Analytics 4 είναι μια αναβαθμισμένη έκδοση του Universal Analytics. Το GA4 υποστηρίζει reporting τόσο για websites όσο και applications. Αυτό βοηθάει όσους χρησιμοποιούν και τους 2 τύπους εφαρμογών, όπως συνηθίζουν αρκετές επιχειρήσεις στις μέρες μας.

Είτε χρησιμοποιείς ήδη το GA4 για ένα υφιστάμενο website, είτε θέλεις να δημιουργήσεις έναν διαφορετικό λογαριασμό για ένα νέο website, η ενεργοποίηση του GA4 είναι απλή.

Επίσης το GA4 βασίζεται περισσότερο σε AI και Machine Learning παρά σε cookies, ώστε να παρέχει αξιόπιστο reporting στο μέλλον.

Ξεκίνα με τη συλλογή first-party data

Τα third-party cookies θα καταργηθούν, αλλά οι marketers μπορούν να συνεχίσουν να συλλέγουν first-party data. Αυτό σημαίνει ότι μπορείς ακόμη να χρησιμοποιείς δεδομένα τα οποία έχουν προέλθει από sign-up forms, newsletters, surveys και άλλες μεθόδους, όπως δήλωση στοιχείων σε ένα φυσικό κατάστημα.

Το μεγαλύτερο πλεονέκτημα του να αξιοποιείς first-party data είναι η κατοχή των δεδομένων, δηλαδή ότι η εταιρεία είναι ο owner τους. Έτσι, δεν χρειάζεται η ανησυχία ότι μπορεί να έχουν προέλθει από κάποιον άλλον ή ότι θα χαθεί το δικαίωμα χρήσης τους.

Το δεύτερο πλεονέκτημα είναι ότι τα first-party data τείνουν να έχουν μεγαλύτερη ακρίβεια και αξιοπιστία σε σχέση με τα third-party cookies, επειδή έχουν προέλθει απευθείαςαπό τους χρήστες και έχουν επιτρέψει τη χρήση τους για ενημερωτικούς σκοπούς.

Ένα ακόμη σημαντικό όφελος είναι ότι οι ανταγωνιστές ενδέχεται να μην έχουν τα ίδια δεδομένα. Όταν “αγοράζεις” third-party data, μπορεί να υπάρχει άλλη εταιρεία όπου μπορεί να έχει πρόσβαση στα ίδια δεδομένα.

Δες παρακάτω μερικούς τρόπους συλλογής first-party data που θα σε βοηθήσουν να ξεκινήσεις:

• Online surveys

• Sign-up forms

• Newsletters

• Community polls

• Απαντήσεις από SMS

• Mobile notifications

• Direct Mail

• Συλλογή δεδομένων σε καταστήματα

Αυτά είναι μερικά από τα εργαλεία που συνήθως χρησιμοποιούν οι marketers για τη συλλογή first-party data τόσο από νέους επισκέπτες όσο και από seasonal πελάτες.

Ο πειραματισμός των παραπάνω με διάφορες τεχνικές είναι αυτό που χρειάζεται ώστε να δεις τι ταιριάζει καλύτερα με το business model σου.

Επένδυσε περισσότερο στο market research

Το market research συμβαδίζει απόλυτα με τη συλλογή first-party data. Σε έναν κόσμο χωρίς cookies, αυτό που μετράει είναι να γνωρίζεις ποιο είναι το κοινό σου και τι το χαρακτηρίζει.

Η κατανόηση των αναγκών του κοινού θα σε βοηθήσει να προσαρμόσεις τις καμπάνιες σου αυτές, χωρίς να βασίζεσαι απόλυτα σε εξωτερικά cookies.

Δες παρακάτω κάποιους τρόπους για να ξεκινήσεις με market research:

• Δημιούργησε μια στοχευμένη έρευνα.

• Σύλλεξε ερωτήσεις και σχόλια από τους τρέχοντες χρήστες σου.

• Αναζήτησε πληροφορίες στα analytics για να καταλάβεις τι δουλεύει και τι όχι.

• Δημιούργησε focus groups με κίνητρα για όσους συμμετέχουν.

• Παρατήρησε πώς αλληλεπιδρούν οι πελάτες χωρίς να παρέμβεις στις κινήσεις τους.

• Δημοσίευσε απλά user polls σε communities για να έχεις μια ευρεία εικόνα των ενδιαφερόντων του κοινού.

• Αξιοποίησε τη δύναμη των social media για να καταλάβεις τι θέλει το target market σου.

Ανεξάρτητα από τη μέθοδο που θα επιλέξεις, η ουσία είναι η εξής: Ξεκίνα να επενδύεις περισσότερο στο market research. Γνώρισε τους πελάτες σου και στόχευσε την αγορά με έρευνες, buyer personas και το πιο σημαντικό, δοκιμάζοντας συνεχώς διαφορετικές στρατηγικές με A/B testing.

Επικεντρώσου στο personalization

Έρευνες αναφέρουν ότι το 90% των χρηστών βρίσκουν αξία στο personalization, ενώ το 80% των καταναλωτών είναι πιο πιθανό να ολοκληρώσουν μια αγορά από brands που παρέχουν εμπειρία personalization.

Αν θέλεις να αυξήσεις την αποτελεσματικότητα της digital marketing στρατηγικής σου, το personalization είναι πιο σημαντικό τώρα από ποτέ.

Δεδομένου ότι έχεις καταλάβει πώς να αποκτήσεις first-party data, το personalization γίνεται ακόμα πιο εύκολο.

Η πιο εύκολη αρχή είναι η χρήση του ονόματος των πελατών. Υπάρχουν δεκάδες εργαλεία στην αγορά, συμπεριλαμβανομένων των email service providers, που σε βοηθούν στο personalization των καμπανιών σου.

Στη συνέχεια, μπορείς να συνεχίσεις με τα weak points των πελατών. Προσπάθησε να βρεις τι είναι αυτό που τους ενοχλεί ή τους προβληματίζει σχετικά με ένα προϊόν ή υπηρεσία και τοποθέτησε το brand σου ως λύση για αυτά τα προβλήματα.

Δες για παράδειγμα ένα visualization σχετικά με pain points που χρειάζεται να έχεις κατά νου στο personalization:

Performance marketing tips για cookie-less marketing

Πάμε να δούμε πιο συγκεκριμένα ποια είναι τα best practices στο performance marketing και το online advertisting, μιας και είναι ένας τομέας που επηρεάζεται άμεσα από το cookies blocking.

AI-Based Bidding

Αναλύοντας τα search data, το AI-driven bidding καθορίζει ποια keywords και trends δημιουργούν τα περισσότερα conversions. Στη συνέχεια, βελτιστοποιεί το bidding σε πραγματικό χρόνο, μεγιστοποιώντας την απόδοση των καμπανιών και βελτιώνοντας το ROAS και το CPA.

Ας δούμε ένα παράδειγμα της Google:

Η Google και αλλά και το Facebook επενδύουν συνεχώς στο Smart Bidding σε conversions καμπάνιες και όχι όνο. Ως αποτέλεσμα, ο advertiser λαμβάνει στοχευμένες αποφάσεις bidding για τα κοινά που είναι πιο πιθανό να αγοράσουν ή να ολοκληρώσουν μια ενέργεια που έχει αξία για τον advertiser.

Αυτές οι αυτοματοποιημένες αποφάσεις που βασίζονται στο machine learning και το AI βασίζονται σε δεδομένα που περιλαμβάνουν πληροφορίες σχετικά με τη συσκευή, την τρέχουσα τοποθεσία, την ώρα της ημέρας, τις λίστες remarketing, το operating system και άλλες σχετικές πληροφορίες.

Επανεξέτασε τα KPIs σου

Εδώ είναι που γίνεται ενδιαφέρον. Το digital marketing θα γνωρίσει μια αναθεώρηση των KPIs του σε έναν κόσμο χωρίς cookies, ώστε να είναι καλύτερα ευθυγραμμισμένο με τα business targets.

Το email για παράδειγμα, θα γνωρίσει μια μεταστροφή προς το Click Rate σαν north star metric. Ενώ το Conversion Rate θα γίνει ακόμη πιο σημαντικό σε σύγκριση με το Revenue σε ένα eshop.

Δες παρακάτω μια απεικόνιση του πώς εξελίσσονται τα online και offline KPIs ώστε να ξεκινήσεις να προετοιμάζεσαι σχετικά:

Η πλήρης κατανόηση και αξιοποίηση των παραπάνω μπορεί να σε βοηθήσει να κάνεις καλύτερο decision making, ειδικά στη νέα εποχή που εισέρχεται το digital marketing.

Γνώρισε το contextual-based advertising

Τώρα που τα third-party cookies μπαίνουν σε μια νέα εποχή, ίσως αναρωτιέσαι: Πώς μπορώ να ξέρω ποιες διαφημίσεις να δείξω και που; εφόσον δεν έχω δεδομένα σχετικά με τη συμπεριφορά των καταναλωτών.

Εκεί μπαίνει το contextual advertising. Στο context-based advertising, οι διαφημίσεις τοποθετούνται σε websites σύμφωνα με το περιεχόμενο αυτών. Για παράδειγμα, ένα tech blog μπορεί να εμφανίζει διαφημίσεις σχετικά με αξεσουάρ υπολογιστών, ενώ ένα website για running μπορεί να εμφανίζει διαφημίσεις για αθλητικά παπούτσια.

Δες για παράδειγμα τι κάνει η Amazon με τη σελίδα των NYT που είναι αφιερωμένη στα βιβλία:

Η διαφήμιση της Amazon για το Aamazone Prime Video ταιριάζει απόλυτα στο concept της σελίδας, ενώ τα copies του είναι catchy και personalized στο χρήστη που του αρέσει να διαβάζει βιβλία: “I am like a widipedia page with legs, when you’re proud bookworm say it with Prime.”

Δοκίμασε το location & time targeting

Ας υποθέσουμε ότι θες κάνει πιο personalized από το contextual advertising. Αυτό μπορείς να το πετύχεις με το location & time targeting. Αυτό μπορεί να είναι τόσο απλό όσο το geotargeting, όπου αλλάζεις τα ad copies για να ταιριάζουν στους χρήστες από διαφορετικές περιοχές.

Για παράδειγμα, μια πρακτική που αξιοποιεί τα Location Campaigns στα Google Ads περιλαμβάνει διαφημίσεις στα αποτελέσματα των Locations στις SERP, όπως το παρακάτω:

Στην παραπάνω αναζήτηση για “coffee shops new york”, θα δεις διαφημίσεις και αποτελέσματα από brands τα οποία ενδεχομένως να έχουν και franchise σε άλλες περιοχές.

Και αυτό δεν χρειάζεται να είσαι μεγάλο και established brand για να το πετύχεις.

Όσο ένα website διατηρεί παρουσία online και δουλεύει με geotargeted διαφημίσεις, θα εμφανιστεί για σχετικές location-based αναζητήσεις:

Το time-based marketing είναι παρόμοιο, με τη μόνη διαφορά ότι τώρα χρησιμοποιείς δεδομένα σχετικά με το χρόνο για να εξατομικεύσεις τις διαφημίσεις σου.

Φαντάσου να δεις διαφήμιση για σουβλάκια 07.00 το πρωί την ώρα που ετοιμάζεσαι να πας στη δουλειά σου. Not for me, sorry!

Αντίστοιχα, διαφημίσεις σχετικά με προϊόντα καφέ είναι καλύτερα να εμφανίζονται το πρωί, όταν οι χρήστες είναι περισσότερο πιθανό να αγοράσουν καφέ, παρά τη νύχτα που είναι πιο πιθανό να το αποφύγουν.

Συνοψίζοντας

Το cookie-less marketing έχει φοβίσει και μάλιστα αρκετά!

Και με το δίκιο του, μιας και τόσα χρόνια, ολόκληρο το online advertising community βασιζόντας σε αυτό.

Όμως, όπως θα διαπίστωσες και παραπάνω, υπάρχουν έξυπνες και sustainable λύσεις οι οποίες μπορούν να εγγυηθούν μια πιο ομαλή μετάβαση στη νέα εποχή.

Το καλύτερο με τις παραπάνω τακτικές, είναι ότι σου δίνεται μεγαλύτερο έλεγχος και ακρίβεια στα δεδομένα των χρηστών (first party data), παρά με τα third-party cookies που ουσιαστικά είναι τα ίδια με αυτά των ανταγωνιστών σου.

stheodoratos
stheodoratos
Αδυναμίες του οτιδήποτε έχει να κάνει με δεδομένα, performance και...Τρίκαλα Κορινθίας! Ίσως είναι από τους λίγους web developers στον κόσμο που έκανε στροφή προς το digital marketing! Δεν λέει ποτέ όχι στον καλό καφέ, στο gaming με φίλους και στη βόλτα κοντά στη θάλασσα!

More from author

Related posts

Latest posts

[Έρευνα] Πόσο χρειάζεται για να κάνεις rank στην Google; Insights από 40+ cases

Πρόσφατα πέσαμε σε ένα πάρα πολύ ενδιαφέρον άρθρο (πηγή στο τέλος του άρθρου) σχετικά με το πόσο χρόνο χρειάζεται για να κάνει rank το...

Η χρησιμότητα ενός CDN (Content Delivery Network) και τα πλεονεκτήματα στο SEO

Ένα Δίκτυο Διανομής Περιεχομένου (CDN) είναι ένα σύστημα γεωγραφικά κατανεμημένων servers, στρατηγικά τοποθετημένων ανά τον κόσμο, με στόχο την αποδοτική και γρήγορη παράδοση ψηφιακού...

Νέο update στο GA4 βελτιώνει το paid search attribution

Η Google ανακοίνωσε ένα νέο update στα attribution models των Google Analytics 4 (GA4) για τη βελτίωση του allocation των conversions, από τα οργανικά...

8 δοκιμασμένες τακτικές για να γίνεις πιο ανταγωνιστικός στα Google Ads

Ισχύει ότι στο χρηματιστήριο που ονομάζεται Google Ads, κερδίζει πάντα αυτός που έχει περισσότερα χρήματα να χαλάσει; Οι πραγματιστές θα απαντήσουν ναι, οι ρομαντικοί...

Μάθε πώς μπορείς να εισάγεις κόστη διαφήμισης στο Google Analytics

Είναι γνωστό ότι η μόνη πηγή από την οποία το Google Analytics 'τραβάει' τα κόστη αυτόματα χωρίς κάποια εξτρά υλοποίηση, είναι το Google Ads. Ωστόσο,...

Google Ads Performance Max: Αυτά είναι τα best practices

Πλεόν οι Performance Max καμπάνιες του Google Ads είναι διαθέσιμες για όλους. Παρακάτω θα κάνουμε ένα deep dive σε όσα πρέπει να γνωρίζεις σχετικά με...

Θες να μαθαίνεις πρώτος νέα μας;

Ξέρεις τι να κάνεις! Θα μαθαίνεις νέα μας μόνο κάθε Κυριακή, επομένως...push the button!