Ένας τομέας που προκαλεί σύγχυση, αρκετές ερωτήσεις και πολλές φορές…νεύρα, είναι η ανάλυση ανταγωνισμού μέσα από το Google Ads.
Για παράδειγμα, οι επιχειρήσεις (κυρίως του λιανεμπορίου) μπερδεύουν τον online ανταγωνισμό με τον offline και το αντίστροφο.
Αυτό τις οδηγεί στο να βλέπουν μια λανθασμένη εικόνα η οποία, αν μη τι άλλο, κρύβει κινδύνους.
Εξάλλου, στο σύγχρονο ψηφιακό τοπίο ποτέ δεν γνωρίζεις από που θα σου ‘ρθει…και πότε θα σου ‘ρθει!
Η λέξη ‘ανταγωνισμός’ έχει μια ευρεία έννοια και είναι πολυδιάστατη.
Αλήθεια, μια τοπική επιχείρηση με eshop που πουλάει έπιπλα στη Θεσσαλονίκη έχει σαν ανταγωνιστή το IKEA και το Leroy Merlin;
Μια επιχείρηση στη Νάξο που κατασκευάζει χειροποίητα κοσμήματα και τα πουλάει online, έχει σαν ανταγωνιστή το Skroutz ή την Amazon;
Ερωτήσεις που σηκώνουν κουβέντα, ε;
Είμαστε όμως εδώ για να σου δείξουμε το πώς μπορείς να χρησιμοποιήσεις το Google Ads για competition analysis, αξιοποιώντας τεχνικές και εργαλεία με στόχο να καταλάβεις το ποιος είναι ο ανταγωνισμός σου, πώς αυτός κινείται με την πάροδο του χρόνου και πώς μπορείς να παρακολουθείς τους καίριους δείκτες για να κάνεις stand out!
Ποιοι είναι οι ανταγωνιστές σου
Αρκετοί υποθέτουν ότι οι online ανταγωνιστές τους είναι ίδιοι με τους offline.
Αυτό όμως δεν είναι πάντα η αλήθεια.
Είναι σημαντικό να γνωρίζεις τα domains που εμφανίζονται στα ίδια keyword sets με τα δικά σου ώστε να καθορίσεις 2 πράγματα:
- Ποιοι είναι οι ανταγωνιστές σου στο PPC;
- Αν όλα τα domains που εμφανίζονται στα ίδια keyword sets με τα δικά σου δεν έχουν καμία σχέση με την εταιρεία σου, κάνεις bid στα σωστά keywords;
Άρα, ποιο είναι το πρώτο πράγμα που πρέπει να κάνεις;
Βήμα 1: Get some data!
Το βασικό σε πρώτη φάση είναι γνωρίζεις πολύ καλά τα competition metrics της πλατφόρμας των Google Ads, τα οποία μπορείς να τα εμφανίσεις μέσω του button Columns σε επίπεδο Campaign.
Τα metrics που σε ενδιαφέρουν είναι τα εξής:
- Impression Share: Το Impression Share δείχνει το πόσο συχνά ένας άλλος διαφημιζόμενος έλαβε μια εμφάνιση, ως ποσοστό των δημοπρασιών στις οποίες συμμετείχες επίσης. Στην ουσία είναι μια μέτρηση του αριθμού των impressions που έλαβες δια του εκτιμώμενου αριθμού των impressions που είχες τη δυνατότητα να λάβεις.
- Overlap Rate: Δείχνει το πόσο συχνά η διαφήμιση από έναν άλλο διαφημιζόμενο έλαβε ένα impression, όταν και η δική σου διαφήμιση έλαβε impression.
- Position Above Rate: Δείχνει το πόσο συχνά εμφανίστηκε η διαφήμιση ενός άλλου διαφημιζόμενου σε υψηλότερη θέση από τη δική σου, όταν και οι δύο διαφημίσεις εμφανίστηκαν ταυτόχρονα.
- Top of Page Rate: Δείχνει το πόσο συχνά εμφανίστηκε η διαφήμιση ενός ανταγωνιστή στο πάνω μέρος της σελίδας, πάνω από τα οργανικά αποτελέσματα αναζήτησης.
- Outranking Share: Δείχνει το πόσο συχνά η διαφήμισή σου κατατάχθηκε ψηλότερα στη δημοπρασία από τη διαφήμιση ενός άλλου διαφημιζόμενου ή η διαφήμισή σου εμφανίστηκε ενώ του ανταγωνιστή όχι.
Βήμα 2: Μετέφρασε τα δεδομένα σε actions
Ένα από τα καλύτερα εργαλεία για visualization των Action Insights στα Google Ads είναι ένα script που έχει δημιουργηθεί από το BrainLabs.
Για το εργαλείο αυτό υπάρχει και αναλυτικός οδηγός στο link Auction Insights Script.
Δεδομένου ότι τα Auction Insights δεν είναι προσβάσιμα σε 3rd party Google Scripts, αυτό το App Script είναι μια φανταστική λύση.
Τραβώντας segmented δεδομένα από μια καμπάνια και πετώντας τα σε ένα Google Sheet doc μπορείς να δημιουργήσεις αυτόματα charts που απεικονίζουν τα competitive metrics μαζί με τα trending CPCs.
Τι είδους ανταγωνιστές είναι
Δεν είναι όλοι οι ανταγωνιστές ίσοι.
Μερικοί μπορεί να είναι γνωστοί και κάποιοι άλλοι να μην είχες φανταστεί ότι τους έχεις απέναντι.
Άλλοι μπορεί να έχουν ένα απλό overlap σε μερικά keywords και άλλοι μπορεί να bidάρουν πάνω σου.
Αυτό που πρέπει να κάνεις είναι να εξετάσεις προσεκτικά τα domains που εμφανίζονται στα Auction Insights για να διαπιστώσεις αν όντως οι εμφανιζόμενοι είναι μια απειλή για το brand σου.
Το ανταγωνιστικό οικοσύστημα που συνήθως έχεις απέναντι αποτελείται από:
- Affiliates – σημαντικός ανταγωνισμός για retailers, SaaS εταιρείες.
- CSE (Comparison Shopping Engines) – ή αλλιώς Price Comparison Engines.
- OTA (online travel agencies) – κυριως για ξενοδοχεία, αεροπορικές εταιρείες κλπ.
- Partners – συνεργάτες που δεν είναι απαραίτητα affiliates αλλά βοηθούν στην ενίσχυση των πωλήσεων σου.
- Search Arbitragers – σελίδες που προσπαθούν να οδηγούν επισκεψιμότητα μια σελίδας που συνήθως περιέχει διαφημίσεις.
- Resellers: retailers που πουλάνε επώνυμα προϊόντα ή υπηρεσίες.
- No Trademark: διαφημιστές οι οποίοι δεν έχουν την άδεια να χρησιμοποιούν το trademark σου, αλλά το χρησιμοποιούν.
Επομένως πώς ξεκινάς;
Βήμα 1: Κάνε έρευνα
Θα πρέπει να γνωρίζεις τα keywords στα οποία κάνουν bid οι affiliates, οι partners ή οι νόμιμοι resellers.
Αρκετές επιχειρήσεις ακολουθούν μια πρακτική στο να γίνονται allign με τους συνεργάτες τους ως προς τα keywords που στοχεύουν ώστε να μην υπάρχει κανιβαλλισμός και αθέμιτος ανταγωνισμός.
Το Impression Share είναι το metric στο οποίο καλό είναι να έχεις εβδομαδιαίο report ώστε να εντοπίζεις τυχόν απειλές ή διακυμάνσεις.
Βήμα 2: Βεβαιώσου ότι βλέπεις όλη την εικόνα
Τα auctions στο PPC δεν είναι πάντα ξεκάθαρα.
Για παράδειγμα, αν οι συνεργάτες σου ή κάποιοι affiliates ανακατευθύνουν στο ίδιο domain με σένα, τότε η Google δεν θα είναι σε θέση να διαφοροποιήσει τους διαφημιζόμενους στα Auction Insights και έτσι θα σας κατατάσσει όλους κάτω από το ίδιο domain (δηλαδή το ‘You’).
Η διαχείριση επίσης των resellers vs. των διαφημιζομένων που δεν έχουν trademark whitelist μπορεί επίσης να αποδειχτεί δύσκολη (ειδικά αν ένα brand έχει πολλούς resellers όπως η Nike και η adidas).
Να θυμάσαι επίσης ότι είναι εξίσου δύσκολο για τους whitelisted retailers να ανταγωνίζονται απέναντι στους υπόλοιπους αλλά και στο official brand.
Εάν διαπιστώσεις ότι ένας διαφημιζόμενος παραβιάζει τα editorial guidelines και τρέχει διαφημίσεις χωρίς να έχει πάρει έγκριση για trademark, μπορείς να προχωρίσεις σε καταγγελία μέσα από τα κανάλια trademark policy της Google.
Υπάρχουν επίσης χρήσιμα εργαλεία από εταιρείες όπως το BrandVerity, AdGooroo και SEMRush που σου επιτρέπουν να παρακολουθείς τους ανταγωνιστές σου, να παρακολουθείς τα trends των top branded keywords στο industry σου, ή να κάνεις απευθείας συγκρίσεις μεταξύ 2 domains.
Βήμα 3ο: Κάνε την παρακολούθηση πιο εύκολη
Το να παρακολουθείς σε ημερήσια βάση τον ανταγωνισμό χωρίς να έχεις προετοιμαστεί γι’ αυτό θα σου καταναλώσει αρκετή ώρα και πολύτιμους πόρους.
Επίσης, όσο μεγαλύτερο είναι το account τόσο πιο δύσκολη είναι το monitoring ανάμεσα στις καμπάνιες και τα ad groups.
Όμως υπάρχουν κάποιες πρακτικές που μπορούν να σε βοηθήσουν:
Ταξινόμησε τα best performing keywords με labels
Το Google Ads σου επιτρέπει να χρησιμοποιήσεις labels για να μαρκάρεις οτιδήποτε θες μέσα στο account, όπως campaigns, ad groups, ads κ.α. Μπορείς όμως να χρησιμοποιήσεις και labels στα keywords.
Μαρκάροντας με labels τα best performing keywords θα είσαι σε θέση μέσα από το Dimensions tab να περιηγηθείς γρήγορα στα δεδομένα σου, να εντοπίσεις περίεργα spikes στην απόδοση αλλά και να τραβήξεις ad-hoc reports.
Alerts, reports & automated bidding rules
Μπορείς να σετάρεις αυτοματοποιημένα Search Impression Share reports για τις top καμπάνιες, ad groups ή keywords και να τα λαμβάνεις στο email σου.
Μπορείς επίσης να αξιοποιήσεις τα automated rules ή στρατηγικές όπως το Target Search Page Location για να διατηρήσεις το position σε keywords που φέρνουν τα επιθυμητά αποτελέσματα.
Γιατί σε ανταγωνίζονται
Κάθε τόσο, θα συναντάς και έναν ανταγωνιστή ο οποίος κάνει bid πάνω στα keywords σου ή στο brand name σου σκόπιμα.
Για παράδειγμα, αντίπαλα brands συχνά-πυκνά χτυπάνε ο ένας στο brand name του άλλου για να αυξήσουν τα CPCs.
Ωστόσο, πολλοί από τους ανταγωνιστές σου θα προσπαθήσουν να προβάλλουν διαφημίσεις πάνω στα keywords σου ή στις ίδιες προϊοντικές κατηγορίες και δεν θα είναι εύκολο να τους κερδίσεις μόνο με το bidding και την αύξηση του CPC.
Αφιέρωσε χρόνο στο σχεδιασμό μιας στρατηγικής έναντι σε αυτή του ανταγωνιστή σου και ανέπτυξε ένα σχέδιο δράσης. Και να θυμάσαι, όσα περισσότερα δεδομένα έχεις στα χέρια σου τόσο καλύτερο planning μπορείς να κάνεις.
Βήμα 1ο: Τακτικός έλεγχος των μηνυμάτων από τους ανταγωνιστές σου
Όλοι γνωρίζουμε πώς να αναζητούμε συγκεκριμένα keywords στις μηχανές αναζήτησης.
Αλλά αυτή η μέθοδος οδηγεί σε αύξηση των impressions και μείωση του CTR.
Για να κατανοήσεις πώς δομείται μια SERP σε πραγματικό χρόνο, μπορείς να χρησιμοποιείς το Ad Preview & Diagnosis Tool ως αφετηρία.
Αλλά αν ψάχνεις για πιο λεπτομερή δεδομένα στα κείμενα των διαφημίσεων των ανταγωνιστών σου, υπάρχουν αρκετά εργαλεία να σε βοηθήσουν όπως το SpyFu, iSpionage και το SEMRush.
Βήμα 2ο: Μη ξεχνάς το testing στα ad copies
Είναι λογικό να μην μπορείς να ελέγξεις τα copies των ανταγωνιστών σου, αλλά μπορείς να τεστάρεις τα δικά σου!
Ποια είναι τα offerings των ανταγωνιστών σου;
Χρησιμοποιείς Call to Actions;
Αν βρίσκεσαι σε ένα ανταγωνιστικό οικοσύστημα όπως τα Electronics και το Fashion, πώς θα κάνεις stand out έναντι των τόσων ανταγωνιστών;
Πόσο συχνά παρατηρείς τη στρατηγική των copies των ανταγωνιστών σου όταν δημιουργείς τα δικά σου copies;
Συνοψίζοντας
Η έρευνα ανταγωνισμού είναι μια μεγάλη και σοβαρή υπόθεση. Κάποιες κινήσεις παραμένουν ‘under the radar’ και άλλες αποτυπώνονται σε νούμερα και σε δεδομένα στα οποία έχεις πρόσβαση, αλλά ίσως να μην τα αξιοποιείς σωστά.
Το Α και το Ω είναι να κατανοήσεις όλα τα competition metrics και το ποιοι είναι οι πραγματικοί ανταγωνιστές σου.
Έπειτα, χρειάζεται να κάνεις ένα deep dive ως προς τις top κατηγορίες που δημιουργείται overlap μεταξύ εσένα και των ανταγωνιστών σου και τέλος, θα πρέπει να κάνεις έναν αναλυτικό σχεδιασμό ώστε να μπορείς να πάρεις αποφάσεις για να κυριαρχίσεις στις SERP’s!